Välkommen

Bloggen är under konstruktion - startad 2012-08-15 klockan 22.30 (ca).

söndag 26 augusti 2012

Riley - King of The Blues

Riley B. King föddes 16 september 1925 i närheten av Indianola, Mississippi, USA. Han är fortfarande aktiv bluesman, den mest legendariske som fortfarande är i livet. Hans karriär började som discjockey på en radiostation i Memphis i slutet av 40-talet Under sina mest aktiva del av karriären gjorde han i runda slängar drygt 300 spelningar per år. Numer på sin ålders höst har han dragit ner på tempot - men han är för alltid King of The Blues, i alla fall i mina öron!
Göteborg All Star Festival på Heden 1990-07-06
Det korniga fotot här ovanför har jag själv tagit i samband med första gången jag såg B.B. King spela live. Det var en regnig kväll på Heden i Göteborg, året var 1990 och Tower of Power var det bandet som uppträdde just innan B.B. King och sedan dess har jag alltid "hatat" dem! Inte för att de var särskilt dåliga utan för att de ytterligare försenade kungens ankomst på scenen.

Men när han väl gjorde entré så var det mesta glömt - det slutade till och med att regna lagom tills dess! Jag minns just ingenting av vilka låtar som spelades, men ändå så var det en minnesvärd konsert. Ett starkt minnen rör inte direkt B.B. King utan en av "roddarna", eller alla fall en person som jag först trodde var en sådan. I samband med att scenen höll på och gjordes i ordning efter ToP så dök det upp en mörkhyad gentleman på scen som började fixa med mickrofonstativen. Han var lång och påminde en del om B.B. i kroppsformen - hans entré skapade en del jubel bland publiken (några kanske till och med trodde att det var kungen själv). Men några minuter senare när bandet tog plats på scenen så stod han med där, med sin trumpet (Kornett tror jag). Den storväxte herre var vid sidan av B.B. kvällens store showman! Inte bara genom hans sätt att hantera sitt instrument utan framför allt i det faktum att han dansade idogt rakt igenom hela showen. Trumpetaren var ingen annan än James "Boogaloo" Bolden.
Jag hade inte varit på särskilt många konserter innan denna och detta var första gången som jag kände att jag verkligen fick kontakt med artisten. Han fyller givetvis ut scenen med sin kroppsliga närvaro men det var framför allt ett annat plan som han på ett fantastiskt sett utan något egentligt krims-krams lyckades fånga upp oss i publiken från första sekunden till den sista. Sedan dess har jag sett honom spela vid ytterligare 3 eller 4 (?) tillfällen, alltid samma låtlista och samma band, men jag har tyvärr aldrig riktigt återupplevt samma känsla.
Snyggaste omslaget på den bästa plattan!
Plattan "Indianola Mississippi Seeds" släpptes 1970 och innehåller flera klassisker och personliga favoriter ur B.B. låtsamling. Det underbara helt egenkomponerad öppningsspåret "Nobody loves me but my mother!" där han spelar piano och sjunger helt själv. "Ask me no questions (and I'll tell you no lies)", "Hummingbird" (skriven an Leon Russel) och inte minst min favoritlåt - "Chains and Things". Skivomslaget vann en Grammy-award för bästa Album Cover 1970!

ROGERS B.B. KING på Spotify

Det kommer alltid att vara spännande att lyssna och se på B.B. King - den känslan kommer aldrig försvinna;


Innan jag såg denna live-upptagning av denna låt så har det varit en låt som jag tyckt "så där" om, aldrig riktigt förstått dess storhet, men nu hamnar den i helt annat ljus - suveränt! Med på scenen finns bland andra Eric Clapton, Robert Cray och Jimmie Vaughan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar